Impressionisme

25. august 2014 · Natur

top

Noget af det man er meget opmærksom på, når man laver langtidseksponeringer, er forholdet mellem det pivskarpe og det bevægelsesslørede. Der skal normalt være en passende mængde af begge dele og hvad der er passende mængde, afhænger af uanede mængder af faktorer ;-)

Man kan også bare gå håndholdt. Her har jeg forsøgt mig med eksponeringer på op til 2 minutter blot med støtte på egen krop. Det synes jeg måske nok er en teknik man kan arbejde lidt videre på.

imp-1

imp-2

imp-3

 

4 Responses to “Impressionisme”

  1. Det tror jeg da nok lige, at du skulle fortælle mere om. Det fungerer, og ser helt vildt interessant ud, Jesper.

    Jeg tænker helt praktisk; hvordan holder du balancen når spejlet vipper op, og søgeren bliver sort?
    Holder du kameraet på brystet istedet, og hvordan sikrer du så den rigtige komposition?
    Glæder mig til at høre nærmere.

    • Tak Kim.

      Ja, teknikken er jo det der skal arbejdes videre på. Jeg skal prøve mig lidt frem for at finde noget der fungerer godt.

      Kompositionen laver jeg gennem liveview idet den kan kigge gennem 10 stopperen og så er det med at få rykket kameraet ind til kroppen uden at flytte for meget på det. Det første billede er eksponeret i 120 sek. og der sad jeg ned og støttede kameraet på knæene mens de to andre kun er eksponeret i omkring 15 sek. så der holdt jeg bare kameraet ind til kroppen. Forsidebilledet er så vidt jeg husker 60 sek. klippekyst og 10-15 sek. himmel. Det bliver ret kontrastfattigt men helt sikkert også noget der er værd at arbejde videre med.

      Det man skal være mest opmærksom på, er ikke at få tiltet kameraet. Horisonten ser ikke så godt ud hvis kameraet roteres men det gør ikke så meget hvis den hopper lidt.

      Prøv det – det er hygge ;-)

      • Hvad tænker du om et et-bens stativ – eller treben med sammenslåede ben?

        Jeg tror, at det kunne virke. Hvis der skal eksponeres mere end 30 sek, så ville der opstå den her tiltalende sløring, men man kunne nok alligevel styre det en lille smule – ikke mindst horisonten. Og man kunne stå op og lave sit billede, der hvor det ville være nødvendigt.

        Det må vi absolut prøve af Jesper, der er perspektiv i det. Jeg tror, at det rykker mig ud af mit lille krea-krise-hul :)

        • Det må komme an på en prøve. Jeg tror dog nok mest på den et-benede og måske nok kun til de længere eksponeringer. Det må jo heller ikke blive for stabilt så det bare kommer til at ligne et rystet uskarpt fejlskud. Men måske man kunne tromme til på det undervejs.
          Jeg har desværre ingen et-bener, så jeg lader det være op til dig at prøve ;-)

          Erik Malm ( http://www.erikmalm.com/fineart.htm ) kan virkelig styre teknikken. Aner ikke hvordan han gør det, men han kan få det til at ligne dobbelteksponeringer hvor elementer i billedet står skarpt. Ret imponerende.

Skriv et svar til Kim Hansen